LittleBigPlanet (seria) – seria platformowych gier 2,5 D na konsole produkcji Sony oraz urządzenia mobilne. Zdobywca licznych nagród i nominacji[1].

Opis[edytuj | edytuj kod]

Gra na konsole firmy Sony odniosła światowy sukces i cieszy się wielką sławą. Seria ta zadebiutowała 27 października 2008 roku, jako LittleBigPlanet. Markę stworzyło brytyjskie studio Media Molecule.

Serię wyróżnia niespotykany klimat. Świat ukazany w grze jest zbudowany z przeróżnych materiałów. Najważniejszą zaletą jednak jest możliwość tworzenia własnych przygód w oparciu o zasady fizyki i procesy logiczne oraz późniejsza publikacja poziomu na forum gry. Możliwość rozgrywki i kreacji w wiele osób to także atut.

Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na klimat produkcji. Budowany jest on poprzez ciekawy dobór materiałów, często wzorowanych na tych z prawdziwego świata. W połączeniu z naklejkami, ozdobami oraz obiektami poziomy nabierają wesołego, a nieraz i mrocznego klimatu. Na odbiór gry wpływa też dobry dobór muzyki.

Historia[edytuj | edytuj kod]

LittleBigPlanet[edytuj | edytuj kod]

Gra została pierwszy raz zaprezentowana publiczności 7 marca 2007 roku na targach GDC. 27 października 2008 gra została wydana. Opowiadała historię Sackboy'a, który podróżując przez świat toczył walkę ze złem, jakim był Kolekcjoner.

LittleBigPlanet PSP[edytuj | edytuj kod]

17 listopada 2009 roku gra została wydana na konsolę PlayStationPortable. Różniła się od pierwszej części gry: tworzenie było dostępne tylko na dwóch warstwach, a sama produkcja pozbawiona była rozgrywki wieloosobowej. Opowiadała historię Sackboy'a podróżującego dokoła świata w celu pomocy jego mieszkańcom. Serwery gry wygaszono 30 lipca 2016 roku.

Sackboy's Prehistoric Moves[edytuj | edytuj kod]

Spin-off LittleBigPlanet. Akcja gry toczy się w czasach prehistorycznych. Gra wymaga kontrolera PlayStation Move.

LittleBigPlanet 2[edytuj | edytuj kod]

Nikt nie spodziewał się, że druga część gry zostanie zapowiedziana. LittleBigPlanet 2 zostało wydane 18 stycznia 2011 roku. Produkcja oferowała nową kampanię, w której Sackboy podróżował przez Świat Rzemiosła, podążając za złym Negativitronem pożerającym kreatywność. Do gry zaimplementowano szereg nowych narzędzi, przełączników i doładowań - do najważniejszych należą procesor, kontrolinator oraz Sackboty.

LittleBigPlanet PS Vita[edytuj | edytuj kod]

Grę wydano 25 września 2012 roku na konsolę PlayStation Vita. W tej części gry Sackboy dostaje się na planetę Carnivalię aby stoczyć walkę lalkarzowi. Gra posiadała takie same narzędzie co LBP2, a oprócz tego kilka nowych, związanych z ekranem dotykowym konsoli.

LittleBigPlanet Karting[edytuj | edytuj kod]

Spin-off gry dostępny na konsolę PlayStation 3. W tej wersji gry dostajemy poziomy będące w całości trójwymiarowe. Gracze poruszają się po nich w wehikułach w celu wykonania misji lub wygrania wyścigu.

Run Sackboy, Run![edytuj | edytuj kod]

Gra zadebiutowała 18 października 2014 na urządzenia mobilne i 4 stycznia 2015 roku na konsolę PlayStation Vita. Był to spin-off, w którym gracz uciekał przed Negativitronem pokonując Ogrody, Avalonię i Kaniony.

LittleBigPlanet 3[edytuj | edytuj kod]

Gra została wydana 18 listopada 2014 roku na konsole PlayStation 3 i PlayStation 4 (nie zawiera ona jednak rozgrywki cross-platformowej). Sackboy pojawia się na planecie Bunkum, którą musi uratować od niszczycielskiego Newtona. Gra wprowadziła sporo innowacji: wprowadziła trzy nowe postacie (OddSocka, Swoopa i Toggle'a), poszerzyła ilość warstw do 16, dodała przygody. Spotkała się z negatywnym odbiorem, ponieważ była niedopracowana.

Sackboy: A Big Adventure[edytuj | edytuj kod]

Gra została wydana w 12 listopada 2020 na konsole PlayStation 4 i PlayStation 5. Jest to spin-off serii oferujący mapy 3D. W grę da się grać do 4 osób. Gra się zaczyna w miasteczku szmacianek o nazwie Splot. W filmiku początkowym główny antagonista - Vex, istota zrodzona z koszmarów porywa szmacianki z miasta i zmusza je do pracy nad wichrzycielem. Sackboy podróżuje po imagisferze zbierając kule kreatywności i walcząc z Zamętem, by ich ocalić i uratować świat. Zawiera nowe narzędzia Gra różni się rozgrywką od innych oraz nie posiada trybu tworzenia.

LittleBigPlanet Hub[edytuj | edytuj kod]

Darmowa gra dla użytkowników PlayStation 3. Miała zostać wydana w 2013 roku, ale temat ucichł. Ostatecznie nie została wydana, ale też nie anulowano jej. Jej celem miała być zabawa z przyjaciółmi, rozgrywanie różnych poziomów rywalizacji lub wyzwań oraz zbieranie materiałów do tworzenia własnych poziomów.

Gry z serii LittleBigPlanet
Gry na PlayStation: LittleBigPlanet (PS3) • LittleBigPlanet PSP (PSP) • LittleBigPlanet 2 (PS3) • Sackboy's Prehistoric Moves (PS3 - PS Move) • LittleBigPlanet PS Vita (PS Vita) • LittleBigPlanet Karting (PS3) • LittleBigPlanet 3 (PS3, PS4)

Gry na inne platformy: Run Sackboy, Run! (Android)

<references>